|
 |
Gumi ABC |
|
|
|
Gumi ABC
Tartalom: -A gumiabroncs szerkezete -Felszerelési tanácsok -Gumi-lexikon -Károsodások -Gumiabroncs szelepek -Téli vagy nyári gumiabroncs -TL - TubeLess - Tömlő nélküli -TT - Tube Type - Gumibelsős -SI - Speed Index - Sebesség index -LI - Load Index - Súly index
A gumiabroncs szerkezete
Felszerelési tanácsok
A gépkocsi más fajta gumiabroncsokkal való felszerelésekor a következő dolgokra kell odafigyelni:
-A gumiabroncs külső átmérője lehetőleg az eredetivel azonos (vagy annál valamivel kisebb) legyen. -A sebességmérő óra nem mutathat kevesebbet, mint a gépkocsival ténylegesen elért sebesség. -40 km/h és 120 km/h között 10%-al vagy 4 km/h-val mutathat többet a ténylegesen elért sebességnél. -Olyan
gumiabroncsokat kell felszerelni, amelyeknek a terhelhetősége az
eredeti gumiabroncskészletével megegyezik, vagy afölötti. -Olyan gumiabroncsokat kell felszerelni, amelyek sebességindexe az eredeti gumiabroncskészletével megegyezik, vagy afölötti. -A kerékpánt átmérőjének és szélességének meg kell felelnie a gumiabroncs méretének. -Ha az eredeti kerékkészlettől eltérő kereket alkalmaznak, ügyelni kell a jármű és a kerék gyártójának előírásaira. -Ha
ABS, ASR berendezéssel szerelt vagy négykerekű gépkocsikon az első és
hátsó kerekeken eltérő méretű gumiabroncsok vannak, figyelni kell a
kerekek futófelületi kerületkülönbségére (gumiabroncs- és
gépjárműgyártótól függ). -Ha az előírttól eltérő méretű
kerékpántot és/vagy gumiabroncsot szerelünk a járműre, az
járműátalakításnak számít, és hatósági engedély kell hozzá.
Gumi-lexikon
Mit jelent az, hogy 205/65R16 95W ?
-205: A gumiabroncs szélessége milliméterben (mm) -55: A gumi magasságának és szélességének viszonya -R: Az abroncs szerkezeti feléptése (radial/diagonal) -16: A felni átmérője col-ban, 1 col = 1" = 25,4 mm 95 (Load Index) terhelhetőség megadása, itt 95 = 690 kg -W: (Speed Index) a sebességhatár jelölése, W = 270 km/h
További jelzések:
-M+S: Téligumi -RF: Speciálisan megerősített gumiabroncs (reinforced) -C: Az RF-nél is nagyobb teherbírású gumiabroncs, melyek általában utánfutóknál és kisteherautóknál használatosak. -N1 N0: Speciális Porsche-specifikáció
Abroncs szerkezetek:
 |
diagonal |
 | | Diagonál szövetváz
Felfújható
abroncsszerkezet, amelyben a szövetszálak a köpenyperemig terjednek és
90°-nál kisebb váltószöget zárnak be a futófelület koronavonalával.
 |
radial |
 | | Radiál szövetváz Felfújható
abroncsszerkezet, amelyben a szövetkordok a köpenyperemig terjednek és
90°-os szöget zárnak be a futófelület koronavonalával, ahol a
szövetvázat egy kinyujthatatlan acélöv betét biztosítja.
Aquaplaning
Egy
olyan jelenség, ahol az úton lévő vizet a futófelület már nem tudja
kanalizálni illetve elvezetni. Ennek a hatására az úttest és a
gumiabroncs között egy olyan vízfilm keletkezik, amelyen a gépkocsi
elkezd siklani és kormányozhatatlanná válik (vízisí jelenség). Az
okozója ennek a jelenségnek nem csak a túl nagy sebesség ill.
vízmennyiség lehet, hanem elkopott futófelületek is! Idejében cseréljen
gumiabroncsot!
BAR
A nyomás (levegőnyomás) egysége, 1 bar = 1 atm = 100 kPa = 1*10-5 N/m²
DOT szám
Az
amerikai “Department Of Transportation„ hivatal által megkövetelt
gyártási idő megadása. Pl. “318„ = 1998 év 31. munkahete. A 2000. évtől
négyjegyűvé változtak ezek a számok. Pl. a “1501„ 2001 év 15.
munkahete.
Futásirány
Jó minőségű abroncsoknál nyíllal
jelölt gördülési irány. A gumit csak ebbe az irányba lehet használni
ill. felszerelni. Előnye halkabb mint más típusú abroncsok, jobb a
tapadás és nagyobb biztonság aquaplaning ellen.
Karkasz A
gumiabroncs önhordó szerkezeti eleme. Ha ez a része sérül meg egy
abroncsnak akkor az csak speciális esetben javítható, illetve
használható fel futózásra.
Lamellák
Finoman bevágott
gumiblokkok a futófelületen, amelyeke mint tapadókorongok hatnak. Ezek
a téligumikon találhatóak, ahol a fékezésnél ill. gyorsításnál erősen
emelik a kapaszkodást, tapadást.
Károsodások
 |
karkasz |
 | | Egy
akadályon nagy sebességgel való keresztülhajtáskor a gumiabroncs
formájának megváltoztatása által a karkasz sérülhet. Az ilyen ütés
következményei nem mindig észlelhetőek, nem mindig fedezhetőek fel
látható nyomok. Az ütközés által többnyire csak lokálisan, néhány
kordszál sérül anélkül, hogy kívülről bármilyen nyoma lenne.
A
gumiabroncs forgatása közbeni állandó berugózás idővel a sérülés
rosszabbodásához vezethet. A gumiköpeny oldalán deformáció léphet fel,
vagy dudorok keletkezhetnek, amelyek aztán erőteljes levelgőveszteséget
eredményezhetnek.
 |
becsípődés |
 | |
Ütéskor
a gumiabroncs úgy deformálódhat, hogy a karkasz a kerékpánt és az
akadály közé becsípődik. Ebben az esetben a gumiabroncs oldalán a
karkaszban sérülés keletkezhet, anélkül, hogy a gumiabroncs azonnal
levegőt veszítene. A sérülés idővel deformálódást vagy dudorok
létrejöttét okozhatja, ami jelentős levegőveszteséggel járhat.
Gumiabroncs szelepek
 |
szelepek |
 | |
 |
szelep |
 | | Különféle
szeleptípuok léteznek, azonban mind ugyanazt a célt szolgáljákÉ
töítenek, lehetővé teszik a gumiabroncs levelgőnyomásának ellenőzését
és szabályozását.
A gumiszelepek magában a kerékpántfuratban
tömítenek, a fémből készült menetes szelepekbe a tömítéshez egy kis
tömítőgyűrűt helyeznek. A szelep meghibásodása nyomáscsökkenést
okozhat.
A szelepfurat repemfelülete fontos a tömítés
szempontjából és a szelep beszerelésekor szennyeződéstől, rozsdától,
valamit sérülésektől mentesnek kell lennie.
A gumiszelepek is öregszenek, ennek jele, hogy egyre több repedés keletkezik a szeleptesten, ami veszélyes is lehet.
Nagy sebességnél hatalmas centrifugális erő hajítja el a szelepet.
Egy
gumiszelep kereken 20 gramm tomegű, 200 km/h felett azonban 7,5 kg
centrifugális erő hat rá. Ezért nagy sebességű gépkocsik kerékpántjain,
vagy dísztárcsáin szeleptámasztást alkalmaznak.
A
centrifugális erő hatására a szelepszög nem változhat meg 28°-nál
többet, ellenkező esetben szeleptámaszt (kerékdísztárcsa) vagy pedig
fém alapzatú menetes szelepeket kell alkalmazni (ún. Clamp-in-Ventile)
Gumiabroncs cseréje esetén általában a szelepet is cserélik, ami igazán jutányos áron vásárolt biztonságot jelent.
A
szennyeződés, a por és a nedvesség ment közben a szelep finom belső
szerkezetében könnyen sérülést okozhat, ezért a szelepsapkának műszaki
szempontból alapvető szerepe van, mindig biztosan fel kell csavarni a
helyére.
Nyúlási próba 200 km/h sebességnél a szelepre óriási
centrifugális erő hat. Az öregedő gumiszelepek nem bírják ezt a
terhelést, aminek gyakran nem is észlelhető, rejtett levegőszivárgás
lehet az eredménye az ebből adódó következményekkel együtt.
Téli vagy nyári gumiabroncs?
A nyári abroncsok számára ideális hőmérsékleti tartmány: +7° - +50°
A téli abroncsok számára ideális hőmérsékleti tartmány: -25° - +7°
Biztonsági
okokból azt ajánljuk, hogy nyáron minél előbb szerelje fel gépkocsiját
nyári gumiabroncsokkal, télen pedig téli gumiabroncsokkal.
 |
fékút |
 | | Nyáron a téli gumiabroncs hasonlóan kedvezőtlenül viselkedik! Ajánlott négy téli gumiabroncsot használni!
TL - TubeLess - Tömlő nélküli
Ha az abroncson ezt látja az azt jelenti, hogy nem szükséges belsőt használni a gumihoz.
TT - Tube Type - Gumibelsős
Ha az abroncson ezt látja az azt jelenti, hogy belsőt kell használni a gumihoz.
|
|
|
|
|
|